Allah humma sollia'la, saiyidina muhammad, wa'ala saiyidina muhammad
Ramai orang yang bekerja atau mereka yang baru menceburi bidang perniagaan
yang bertanya saya tentang bagaimana untuk memulakan perniagaan mereka.
Tetapi, ramai mereka ini yang ingin berniaga apabila ditanya kenapa mereka mahu
berniaga, rata-ratanya akan menjawab "Sebab ingin kaya!" atau "Ingin banyak duit!".
Tetapi berdasarkan pengalaman serta kajian saya sendiri, saya mendapati hampir 90%
yang baru berniaga, mereka bukan sahaja tidak buat banyak duit, tetapi akhirnya
mereka bukan sahaja "tutup kedai" atau gagal serta mengalami kerugian atau
menanggung hutang.
Saya bukan berniat menakut-nakutkan anda, tetapi itulah hakikat mereka
yang mula berniaga tanpa prinsip M.E.S.T.I (M=Mentor, E=Elmu, S=Sistem/Strategi
yang betul, T=Tindakan yang betul & I=Impian yang jelas). Ramai yang
ghairah melihat orang lain berniaga dan berjaya merubah hidup mereka,
tetapi ramai yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya tidak ada ilmu
berniaga atau mereka tidak ada mentor yang terbukti berjaya yang mereka
boleh pelajari daripadanya dan mereka lebih rela "melanggar dinding"
menghabiskan duit, buang masa dan tenaga "mencuba nasib" di dalam
perniagaan baru yang mereka ingin mulakan. Tahukah anda bahawa
ada 9 formula atau langkah yang anda perlu lakukan untuk anda
meningkatkan peluang kejayaan di dalam sesebuah perniagaan
apatah lagi jika ianya akan menjadi perniagaan baru anda?
Pertama: Matlamat Perniagaan & Peribadi Yang Jelas
Sebelum anda mula berniaga, anda perlu jelas dengan apakah sebab
utama anda ingin memulakan perniagaan tersebut? Kenapa anda ingin
berniaga? Apakah yang anda inginkan daripada perniagaan tersebut?
Apakah matlamat peribadi yang anda ingin capai dengan menggunakan
perniagaan tersebut sebagai alat? Apakah impian anda? Adakah anda
lakukannya untuk orang-orang yang anda sayangi?
Kebanyakan mereka yang berjaya di dalam perniagaan adalah
mereka yang pada asalnya mempunyai matlamat yang jelas tentang
kenapa mereka mahu mulakan perniagaan tersebut. Dan ramai juga
yang bermula dengan tidak menyangka yang ianya akan menjadi
perniagaan yang berjaya tetapi mereka mempunyai matlamat
peribadi pada asalnya yang mereka ingin capai. Contohnya,
Warren Buffet, salah seorang billionnaire dunia, lebih 35 tahun dahulu
beliau bermula hanya daripada minat beliau terhadap produk-produk
baru yang ada dipasaran dan menyebabkan beliau suka untuk membeli
saham-saham yang ditawarkan oleh syarikat pengeluar produk-produk
tersebut dan akhirnya semua saham yang beliau beli meningkat beratus
ribu kali ganda berpuluh tahun kemudian. Mark Zuckerberg bermula dengan
matlamat peribadi untuk mengenali ramai gadis-gadis di universitnya dan
akhirnya terciptalah satu sistem internet yang dipanggil "Facebook". Ada
sesetengah jutawan peserta program saya yang bermula daripada tanpa
wang atau sedikit wang di dalam poket mereka tetapi disebabkan mereka
bermatlamat untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang
yang mereka sayangi, maka mereka mulakan perniagaan tersebut.
Kenapa matlamat yang jelas ini penting? Selain daripada ianya dapat
membantu anda untuk mempunyai fokus yang anda ingin capai, ianya
adalah lebih penting dikala anda berdepan dengan cabaran ataupun
halangan di dalam perniagaan anda supaya anda akan sentiasa ingat,
kenapa anda mulakan perniagaan tersebut dan untuk apa atau untuk
siapa serta kenapa anda perlu buat sehingga berjaya.
Tuliskan dengan jelas apakah matlamat yang anda ingin capai serta
tarikh ataupun tempoh bila anda mahu merealisasikan matlamat tersebut.
Kedua: Kenalpasti apakah masalah yang boleh diselesaikan dengan
menggunakan produk atau perkhidmatan berkualiti tinggi yang bakal anda
berikan?
Ya. Ini adalah sebab kenapa ramai usahawan terutamanya usahawan
baru gagal memasarkan produk atau perkhidmatan mereka dengan
berkesan. Ramai usahawan yang saya jumpa bila ditanya, apakah
masalah kritikal yang dihadapi oleh ramai orang yang menyebabkan
mereka sangat memerlukan produk atau perkhidmatan anda? Ramai
usahawan ini tidak mampu menjawabnya atau mereka menjawab
tanpa keyakinan yang tinggi sehingga mereka tidak mampu meyakinkan
saya sebagai pelanggan untuk menggunakan produk mereka,
sedangkan produk mereka sebenarnya berkualiti tinggi.
Sebab itu amatlah penting untuk anda mengenalpasti sebanyak
mungkin masalah yang boleh diselesaikan lantaran menggunakan
produk atau perkhidmatan yang anda berikan.
Contoh, sekiranya anda menjual karipap panas berintikan daging
serta kentang diwaktu petang dan ianya memang sangat sedap.
Masalah yang anda boleh selesaikan ialah anda menyelesaikan
masalah mereka yang ingin minum petang berbekalkan karipap
panas dikawasan-kawasan pejabat bukan? Anda juga menyelesaikan
masalah isteri-isteri yang ingin menghidangkan karipap panas sedap untuk
anak-anak mereka serta keluarga diwaktu petang dikawasan-kawasan
perumahan. Anda juga menyelesaikan masalah mereka yang rindu
karipap panas masakan ibu mereka dikampung.
Lebih banyak masalah yang anda boleh kenalpasti yang bakal anda
dapat selesaikan dengan produk atau perkhidmatan anda, maka lebih
mudah anda akan dapat pasarkannya serta lebih yakin orang dengan anda.
Ketiga: "Bootstrap"
Ramai orang yang beranggapan bahawa untuk berniaga, anda
perlukan modal wang permulaan yang besar. Terus-terang saya katakan
bahawa anda tidak semestinya bermula dengan modal yang besar,
malah ramai peserta program-program keusahawanan saya yang
memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan dengan tanpa modal
atau dengan modal yang paling minima terlebih dahulu sehingga mereka
benar-benar yakin untuk membesarkannya. Teknik memulakan perniagaan
tanpa modal ini dipanggil sebagai "Bootstrap". Anda mulakan dengan apa
sahaja yang anda ada. Anda gunakan apa sahaja bakat, minat atau
kemahiran yang anda ada untuk ditawarkan kepada mereka yang
perlukannya. Atau ramai yang bermula dengan menjual produk atau
perkhidmatan orang lain terlebih dahulu. untuk menimba pengalaman
serta mengumpulkan modal. Teori kisah Mat Jenin adalah sangat berguna
untuk diambil iktibar. Mulakan dengan mengambil upah panjat kelapa,
kemudian duit upah itu digunakan untuk membeli ayam, bila ayam bertelur,
jual telurnya dipasar, kemudian kumpul duitnya sehingga cukup beli
kambing, selepas bela kambing, jual susunya dan kemudian jual kambing
sehingga dapat beli lembu, apabila telah mempunyai lembu, perah
susunya dan jual sehinggalah satu hari nanti lembu semuanya boleh
dijual dan Mat Jenin menjadi kaya.... Masalah yang ada
dalam kisah Mat Jenin adalah, ianya adalah angan-angan
sahaja tanpa tindakan.
Tetapi, kita boleh ambil iktibar kaedah "Bootstrap" yang digunakan
serta kesabaran juga amat penting selain daripada sentiasa bersedia
untuk memperbaiki diri.
Keempat: Test, Trial & Adjust
Sekiranya anda ingin berniaga serta memasarkan produk baru dipasaran
ataupun anda ingin memasarkan perkhidmatan yang terbaru. Anda perlu
"menguji" permintaan dipasaran dengan menjalankan percubaan serta
ujian demi ujian dan bersedia mengubahsuai produk atau pekhidmatan
anda sehingga ianya benar-benar mudah diterima oleh pasaran. Tidak
ada produk yang baru dijual yang tidak diuji terlebih dahulu serta dibuat
kajian pasaran. Contohnya karipap berinti daging dan kentang yang ingin
kita pasarkan, ianya perlulah diberi makan kepada beberapa orang dalam
tempoh sesuatu masa dan mendapatkan maklumbalas jujur mereka agar
anda dapat mengubahsuai rasanya atau bentuknya sehingga anda
benar-benar puashati sebelum anda jual dipasaran.
Kelima: Mengembangkan perniagaan menggunakan keuntungan
daripada perniagaan anda bukan dengan pinjaman
Formula ini amat kritikal di dalam perniagaan, apatah lagi jika ianya
adalah perniagaan baru. Hanya perniagaan yang untung ketika kecil
yang akan untung bila ianya besar nanti. Konsistensi di dalam
keuntungan akan membuatkan perniagaan anda
mempunyai potensi aliran tunai yang bagus. Perancangan
kewangan serta menyimpan sebanyak mungkin keuntungan
secara konsisten akan membuatkan anda dapat
mengembangkan lagi perniagaan anda tanpa anda perlu meminjam.
Contohnya, anda telah memulakan perniagaan karipap anda ini secara
kecil-kecilan dengan satu tapak.
Dan tapak ini boleh berikan anda keuntungan bersih RM100 sehari.
Apabila anda kumpulkan sebahagian duit keuntungan ini, maka ianya
memungkinkan anda untuk membuka tapak yang kedua, ketiga,
keempat dan tapak-tapak berikutnya dengan mudah tanpa pinjaman.
Bayangkan jika dalam tempoh tertentu anda dapat mengembangkan
tapak perniagaan anda kepada 10 tapak, maka ini bermakna anda
boleh mendapatkan keuntungan bersih RM1,000 sehari melalui perniagaan
karipap panas anda tersebut.
Anda tidak perlu meminjam untuk mengembangkan perniagaan anda.
Keenam: Pilih "tentera" anda dengan teliti dan betul
Maksud "tentera" di sini adalah pekerja.Tidak ada orang yang akan mampu
melakukan semua perkara berseorangan. Usahawan yang bijak adalah
usahawan yang pandai memilih pekerja yang bagus untuk membantu kejayaan
perniagaannya. Dalam hal ini, anda perlu belajar bagaimana memilih pekerja
mengikut kriteria yang anda tentukan. Anda perlu tuliskan "pekerja impian" yang
anda mahukan sebagai satu garis panduan anda di dalam memilihnya nanti.
Ketujuh: Mendapatkan fasiliti kewangan berdasarkan aliran tunai perniagaan
anda yang positif . Setelah anda berniaga di dalam satu tempoh waktu dan
anda berjaya konsisten di dalam keuntungan serta aliran tunai anda menunjukkan
peningkatan yang konsisten serta positif, anda akan meletakkan diri anda serta
perniagaan anda di dalam kategori usahawan yang mempunyai kredibiliti untuk
diberikan pinjaman. Walaupun adalah bagus jika anda boleh mengembangkan
perniagaan anda tanpa membuat sebarang pinjaman bank tetapi sekiranya aliran
tunai anda adalah positif dan bagus, anda mungkin layak untuk mendapatkan
fasilit atau pinjaman bank. Sebab itu amat penting untuk mempunyai disiplin dengan
memasukkan duit jualan anda ke dalam satu akaun anda atau akaun
perniagaan anda supaya ianya menunjukkan aliran tunai yang bagus dan
konsisten. Kesilapan ramai usahawan baru dan kadang-kadang yang lama
adalah mereka tidak memasukkan duit jualan mereka ke dalam akaun bank
mereka terus, malah mereka terus ambil duit tersebut untuk beli stok atau
sebagai modal pusingan. Ini merupakan kesilapan yang paling besar. Sekiranya
satu hari nanti anda perlukan fasiliti kewangan daripada pihak bank, mereka tidak
berapa berminat dengan "kisah" jualan perniagaan anda yang tinggi tanpa
mereka dapat melihatnya masuk ke dalam akaun bank anda. Fasiliti kewangan
atau pinjaman bank akan lebih mudah anda dapat sekiranya anda boleh
menunjukkan aliran tunai yang konsisten, positif dan bagus masuk ke dalam
penyata akaun bank anda.
Kelapan: Mulakan dengan berniaga secara sampingan
Ya benar! Sekiranya anda masih bekerja, saya mencadangkan agar anda mulakan
perniagaan anda secara sampingan. Saya mempunyai peserta seminar saya yang
suaminya masih bekerja sebagai seorang jurutera dan isterinya seorang pembantu
perubatan, tetapi mereka juga memiliki sebuah perniagaan butik pakaian kanak-kanak
dan bayi di sebuah pasaraya yang mereka jalankan secara sampingan. Saya juga
mempunyai beberapa orang lain yang masih bekerja tetapi mengambil tempahan
membuat kek dirumah setelah habis waktu kerja mereka. Anda hanya akan berhenti
kerja apabila anda sendiri benar-benar yakin dengan perniagaan yang anda lakukan
dan anda telah bersedia memberikan lebih banyak masa untuk pulangan yang lebih
daripada masa yang anda gunakan untuk bekerja.
Kesembilan: Kuasai pemasaran- Sentiasa bersedia untuk "kembali ke sekolah"
Kunci utama kepada kejayaan sesebuah perniagaan juga sudah pastinya bergantung
kepada konsistensi pelanggan yang membeli daripada anda bukan? Jika produk
makanan yang anda buat adalah sangat sedap tetapi jika tidak ada yang tahu serta
mahu membelinya, maka anda mungkin terpaksa makan sendiri produk-produk tersebut.
Ramai usahawan baru dan lama yang tidak sedar betapa pentingnya ilmu pemasaran
supaya anda sentiasa menarik ramai pelanggan agar jualan anda serta keuntungan
anda sentiasa tinggi. Ramai jug yang tidak tahu bagaimana untuk menjalankan strategi
pemasaran yang mudah dan berkesan untuk perniagaan mereka. Sebagai usahawan,
produk atau perkhidmatan anda pasti alan gagal jika ianya tidak dipasarkan dengan
betul dan di sinilah pentingnya untuk anda bersedia "kembali ke sekolah", kembali
meningkatkan ilmu pemasaran anda dengan belajar melalui buku-buku ataupun
menghadiri seminar-seminar keusahawan atau pemasaran agar perniagaan anda tidak
ketinggalan. Anda pasti hampir gagal jika pesaing anda mempunyai ilmu pemasaran
yang lebih hebat daripada anda walaupun mungkin produk atau perkhidmatan mereka
tidaklah sehebat produk anda!
yang bertanya saya tentang bagaimana untuk memulakan perniagaan mereka.
Tetapi, ramai mereka ini yang ingin berniaga apabila ditanya kenapa mereka mahu
berniaga, rata-ratanya akan menjawab "Sebab ingin kaya!" atau "Ingin banyak duit!".
Tetapi berdasarkan pengalaman serta kajian saya sendiri, saya mendapati hampir 90%
yang baru berniaga, mereka bukan sahaja tidak buat banyak duit, tetapi akhirnya
mereka bukan sahaja "tutup kedai" atau gagal serta mengalami kerugian atau
menanggung hutang.
Saya bukan berniat menakut-nakutkan anda, tetapi itulah hakikat mereka
yang mula berniaga tanpa prinsip M.E.S.T.I (M=Mentor, E=Elmu, S=Sistem/Strategi
yang betul, T=Tindakan yang betul & I=Impian yang jelas). Ramai yang
ghairah melihat orang lain berniaga dan berjaya merubah hidup mereka,
tetapi ramai yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya tidak ada ilmu
berniaga atau mereka tidak ada mentor yang terbukti berjaya yang mereka
boleh pelajari daripadanya dan mereka lebih rela "melanggar dinding"
menghabiskan duit, buang masa dan tenaga "mencuba nasib" di dalam
perniagaan baru yang mereka ingin mulakan. Tahukah anda bahawa
ada 9 formula atau langkah yang anda perlu lakukan untuk anda
meningkatkan peluang kejayaan di dalam sesebuah perniagaan
apatah lagi jika ianya akan menjadi perniagaan baru anda?
Pertama: Matlamat Perniagaan & Peribadi Yang Jelas
Sebelum anda mula berniaga, anda perlu jelas dengan apakah sebab
utama anda ingin memulakan perniagaan tersebut? Kenapa anda ingin
berniaga? Apakah yang anda inginkan daripada perniagaan tersebut?
Apakah matlamat peribadi yang anda ingin capai dengan menggunakan
perniagaan tersebut sebagai alat? Apakah impian anda? Adakah anda
lakukannya untuk orang-orang yang anda sayangi?
Kebanyakan mereka yang berjaya di dalam perniagaan adalah
mereka yang pada asalnya mempunyai matlamat yang jelas tentang
kenapa mereka mahu mulakan perniagaan tersebut. Dan ramai juga
yang bermula dengan tidak menyangka yang ianya akan menjadi
perniagaan yang berjaya tetapi mereka mempunyai matlamat
peribadi pada asalnya yang mereka ingin capai. Contohnya,
Warren Buffet, salah seorang billionnaire dunia, lebih 35 tahun dahulu
beliau bermula hanya daripada minat beliau terhadap produk-produk
baru yang ada dipasaran dan menyebabkan beliau suka untuk membeli
saham-saham yang ditawarkan oleh syarikat pengeluar produk-produk
tersebut dan akhirnya semua saham yang beliau beli meningkat beratus
ribu kali ganda berpuluh tahun kemudian. Mark Zuckerberg bermula dengan
matlamat peribadi untuk mengenali ramai gadis-gadis di universitnya dan
akhirnya terciptalah satu sistem internet yang dipanggil "Facebook". Ada
sesetengah jutawan peserta program saya yang bermula daripada tanpa
wang atau sedikit wang di dalam poket mereka tetapi disebabkan mereka
bermatlamat untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang
yang mereka sayangi, maka mereka mulakan perniagaan tersebut.
Kenapa matlamat yang jelas ini penting? Selain daripada ianya dapat
membantu anda untuk mempunyai fokus yang anda ingin capai, ianya
adalah lebih penting dikala anda berdepan dengan cabaran ataupun
halangan di dalam perniagaan anda supaya anda akan sentiasa ingat,
kenapa anda mulakan perniagaan tersebut dan untuk apa atau untuk
siapa serta kenapa anda perlu buat sehingga berjaya.
Tuliskan dengan jelas apakah matlamat yang anda ingin capai serta
tarikh ataupun tempoh bila anda mahu merealisasikan matlamat tersebut.
Kedua: Kenalpasti apakah masalah yang boleh diselesaikan dengan
menggunakan produk atau perkhidmatan berkualiti tinggi yang bakal anda
berikan?
Ya. Ini adalah sebab kenapa ramai usahawan terutamanya usahawan
baru gagal memasarkan produk atau perkhidmatan mereka dengan
berkesan. Ramai usahawan yang saya jumpa bila ditanya, apakah
masalah kritikal yang dihadapi oleh ramai orang yang menyebabkan
mereka sangat memerlukan produk atau perkhidmatan anda? Ramai
usahawan ini tidak mampu menjawabnya atau mereka menjawab
tanpa keyakinan yang tinggi sehingga mereka tidak mampu meyakinkan
saya sebagai pelanggan untuk menggunakan produk mereka,
sedangkan produk mereka sebenarnya berkualiti tinggi.
Sebab itu amatlah penting untuk anda mengenalpasti sebanyak
mungkin masalah yang boleh diselesaikan lantaran menggunakan
produk atau perkhidmatan yang anda berikan.
Contoh, sekiranya anda menjual karipap panas berintikan daging
serta kentang diwaktu petang dan ianya memang sangat sedap.
Masalah yang anda boleh selesaikan ialah anda menyelesaikan
masalah mereka yang ingin minum petang berbekalkan karipap
panas dikawasan-kawasan pejabat bukan? Anda juga menyelesaikan
masalah isteri-isteri yang ingin menghidangkan karipap panas sedap untuk
anak-anak mereka serta keluarga diwaktu petang dikawasan-kawasan
perumahan. Anda juga menyelesaikan masalah mereka yang rindu
karipap panas masakan ibu mereka dikampung.
Lebih banyak masalah yang anda boleh kenalpasti yang bakal anda
dapat selesaikan dengan produk atau perkhidmatan anda, maka lebih
mudah anda akan dapat pasarkannya serta lebih yakin orang dengan anda.
Ketiga: "Bootstrap"
Ramai orang yang beranggapan bahawa untuk berniaga, anda
perlukan modal wang permulaan yang besar. Terus-terang saya katakan
bahawa anda tidak semestinya bermula dengan modal yang besar,
malah ramai peserta program-program keusahawanan saya yang
memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan dengan tanpa modal
atau dengan modal yang paling minima terlebih dahulu sehingga mereka
benar-benar yakin untuk membesarkannya. Teknik memulakan perniagaan
tanpa modal ini dipanggil sebagai "Bootstrap". Anda mulakan dengan apa
sahaja yang anda ada. Anda gunakan apa sahaja bakat, minat atau
kemahiran yang anda ada untuk ditawarkan kepada mereka yang
perlukannya. Atau ramai yang bermula dengan menjual produk atau
perkhidmatan orang lain terlebih dahulu. untuk menimba pengalaman
serta mengumpulkan modal. Teori kisah Mat Jenin adalah sangat berguna
untuk diambil iktibar. Mulakan dengan mengambil upah panjat kelapa,
kemudian duit upah itu digunakan untuk membeli ayam, bila ayam bertelur,
jual telurnya dipasar, kemudian kumpul duitnya sehingga cukup beli
kambing, selepas bela kambing, jual susunya dan kemudian jual kambing
sehingga dapat beli lembu, apabila telah mempunyai lembu, perah
susunya dan jual sehinggalah satu hari nanti lembu semuanya boleh
dijual dan Mat Jenin menjadi kaya.... Masalah yang ada
dalam kisah Mat Jenin adalah, ianya adalah angan-angan
sahaja tanpa tindakan.
Tetapi, kita boleh ambil iktibar kaedah "Bootstrap" yang digunakan
serta kesabaran juga amat penting selain daripada sentiasa bersedia
untuk memperbaiki diri.
Keempat: Test, Trial & Adjust
Sekiranya anda ingin berniaga serta memasarkan produk baru dipasaran
ataupun anda ingin memasarkan perkhidmatan yang terbaru. Anda perlu
"menguji" permintaan dipasaran dengan menjalankan percubaan serta
ujian demi ujian dan bersedia mengubahsuai produk atau pekhidmatan
anda sehingga ianya benar-benar mudah diterima oleh pasaran. Tidak
ada produk yang baru dijual yang tidak diuji terlebih dahulu serta dibuat
kajian pasaran. Contohnya karipap berinti daging dan kentang yang ingin
kita pasarkan, ianya perlulah diberi makan kepada beberapa orang dalam
tempoh sesuatu masa dan mendapatkan maklumbalas jujur mereka agar
anda dapat mengubahsuai rasanya atau bentuknya sehingga anda
benar-benar puashati sebelum anda jual dipasaran.
Kelima: Mengembangkan perniagaan menggunakan keuntungan
daripada perniagaan anda bukan dengan pinjaman
Formula ini amat kritikal di dalam perniagaan, apatah lagi jika ianya
adalah perniagaan baru. Hanya perniagaan yang untung ketika kecil
yang akan untung bila ianya besar nanti. Konsistensi di dalam
keuntungan akan membuatkan perniagaan anda
mempunyai potensi aliran tunai yang bagus. Perancangan
kewangan serta menyimpan sebanyak mungkin keuntungan
secara konsisten akan membuatkan anda dapat
mengembangkan lagi perniagaan anda tanpa anda perlu meminjam.
Contohnya, anda telah memulakan perniagaan karipap anda ini secara
kecil-kecilan dengan satu tapak.
Dan tapak ini boleh berikan anda keuntungan bersih RM100 sehari.
Apabila anda kumpulkan sebahagian duit keuntungan ini, maka ianya
memungkinkan anda untuk membuka tapak yang kedua, ketiga,
keempat dan tapak-tapak berikutnya dengan mudah tanpa pinjaman.
Bayangkan jika dalam tempoh tertentu anda dapat mengembangkan
tapak perniagaan anda kepada 10 tapak, maka ini bermakna anda
boleh mendapatkan keuntungan bersih RM1,000 sehari melalui perniagaan
karipap panas anda tersebut.
Anda tidak perlu meminjam untuk mengembangkan perniagaan anda.
Keenam: Pilih "tentera" anda dengan teliti dan betul
Maksud "tentera" di sini adalah pekerja.Tidak ada orang yang akan mampu
melakukan semua perkara berseorangan. Usahawan yang bijak adalah
usahawan yang pandai memilih pekerja yang bagus untuk membantu kejayaan
perniagaannya. Dalam hal ini, anda perlu belajar bagaimana memilih pekerja
mengikut kriteria yang anda tentukan. Anda perlu tuliskan "pekerja impian" yang
anda mahukan sebagai satu garis panduan anda di dalam memilihnya nanti.
Ketujuh: Mendapatkan fasiliti kewangan berdasarkan aliran tunai perniagaan
anda yang positif . Setelah anda berniaga di dalam satu tempoh waktu dan
anda berjaya konsisten di dalam keuntungan serta aliran tunai anda menunjukkan
peningkatan yang konsisten serta positif, anda akan meletakkan diri anda serta
perniagaan anda di dalam kategori usahawan yang mempunyai kredibiliti untuk
diberikan pinjaman. Walaupun adalah bagus jika anda boleh mengembangkan
perniagaan anda tanpa membuat sebarang pinjaman bank tetapi sekiranya aliran
tunai anda adalah positif dan bagus, anda mungkin layak untuk mendapatkan
fasilit atau pinjaman bank. Sebab itu amat penting untuk mempunyai disiplin dengan
memasukkan duit jualan anda ke dalam satu akaun anda atau akaun
perniagaan anda supaya ianya menunjukkan aliran tunai yang bagus dan
konsisten. Kesilapan ramai usahawan baru dan kadang-kadang yang lama
adalah mereka tidak memasukkan duit jualan mereka ke dalam akaun bank
mereka terus, malah mereka terus ambil duit tersebut untuk beli stok atau
sebagai modal pusingan. Ini merupakan kesilapan yang paling besar. Sekiranya
satu hari nanti anda perlukan fasiliti kewangan daripada pihak bank, mereka tidak
berapa berminat dengan "kisah" jualan perniagaan anda yang tinggi tanpa
mereka dapat melihatnya masuk ke dalam akaun bank anda. Fasiliti kewangan
atau pinjaman bank akan lebih mudah anda dapat sekiranya anda boleh
menunjukkan aliran tunai yang konsisten, positif dan bagus masuk ke dalam
penyata akaun bank anda.
Kelapan: Mulakan dengan berniaga secara sampingan
Ya benar! Sekiranya anda masih bekerja, saya mencadangkan agar anda mulakan
perniagaan anda secara sampingan. Saya mempunyai peserta seminar saya yang
suaminya masih bekerja sebagai seorang jurutera dan isterinya seorang pembantu
perubatan, tetapi mereka juga memiliki sebuah perniagaan butik pakaian kanak-kanak
dan bayi di sebuah pasaraya yang mereka jalankan secara sampingan. Saya juga
mempunyai beberapa orang lain yang masih bekerja tetapi mengambil tempahan
membuat kek dirumah setelah habis waktu kerja mereka. Anda hanya akan berhenti
kerja apabila anda sendiri benar-benar yakin dengan perniagaan yang anda lakukan
dan anda telah bersedia memberikan lebih banyak masa untuk pulangan yang lebih
daripada masa yang anda gunakan untuk bekerja.
Kesembilan: Kuasai pemasaran- Sentiasa bersedia untuk "kembali ke sekolah"
Kunci utama kepada kejayaan sesebuah perniagaan juga sudah pastinya bergantung
kepada konsistensi pelanggan yang membeli daripada anda bukan? Jika produk
makanan yang anda buat adalah sangat sedap tetapi jika tidak ada yang tahu serta
mahu membelinya, maka anda mungkin terpaksa makan sendiri produk-produk tersebut.
Ramai usahawan baru dan lama yang tidak sedar betapa pentingnya ilmu pemasaran
supaya anda sentiasa menarik ramai pelanggan agar jualan anda serta keuntungan
anda sentiasa tinggi. Ramai jug yang tidak tahu bagaimana untuk menjalankan strategi
pemasaran yang mudah dan berkesan untuk perniagaan mereka. Sebagai usahawan,
produk atau perkhidmatan anda pasti alan gagal jika ianya tidak dipasarkan dengan
betul dan di sinilah pentingnya untuk anda bersedia "kembali ke sekolah", kembali
meningkatkan ilmu pemasaran anda dengan belajar melalui buku-buku ataupun
menghadiri seminar-seminar keusahawan atau pemasaran agar perniagaan anda tidak
ketinggalan. Anda pasti hampir gagal jika pesaing anda mempunyai ilmu pemasaran
yang lebih hebat daripada anda walaupun mungkin produk atau perkhidmatan mereka
tidaklah sehebat produk anda!
No comments:
Post a Comment