Thursday 9 January 2014

Menghadapi masalah Prostate~~Perkara yang menakutkan Kaum Lelaki ~ Mengalami kencing tidak lawas..


Diguna secara tradisional untuk lelaki bagi menggalakkan kesihatan prostat yang normal.​
SAW PALMETTO EXTRACT
Saw Palmetto begitu berkesan didalam melegakan sipmtom Benign Prostatic Hyperplasia (BHP) pada bahagian bawah sistem pengaliran kencing. Simptom BHP termasuk kekerapan dan keinginan kencing yang sukar dikawal, kesukaran dan kesakitan ketika kencing, kencing tanpa disedari pada waktu malam dan gangguan pengaliran kencing. Ia juga digunakan untuk merangsang pertumbuhan rambut, melegakan batuk dan selsema, masalah kerongkong, lelah, bron kitis kronik, migrain dan kanser tertentu. Saw Palmetto membantu didalam mengurangkan kolestrol dan asid lemak didalam sistem pengaliran darah. Kajian terkini di Eropah telah menunjukan bahawa Saw Palmetto mampu untuk mengurangkan saiz prostat didalam simptom BHP

KELEBIHAN / KEBAIKAN / FUNGSI SAW PALMETTO :

Apa sebenarnya saw palmetto ini? ekstrak saw palmetto yang banyak diperkatakan adalah mengenai buah  daripada serenoa repens. Sejak tradisinya ia banyak digunakan dalam pelbagai masalah kesihatan bergantung kepada  kaum atau masyarakat setempat. Ada yang mengambilnuya dalam bentuk jus sebagai tonik  dan ada yang mengambil buah  yang dalam kategori beri ini sebagai ekspektoran dan juga sebagai antiseptik.

Buah saw palmetto (SP) ini kaya dengan asid-asid lemak  dan fitosterol dan ektraknya  telah menjadi bahan kajian intensif untuk rawatan jangkitan saluran kencing serta beberapa masalah kesihatan yang lain.
Namun , kajian awal SP ke atas  rawatan benign prostatic hyperplasia  atau pembesaran kelenjar prostat begitu memberangsangkan . Perubahan dengan tahap ringan  dan sederhana boleh dilihat  dalam simptom-simptom berkaitan  dan aliran kencing yang diukur. Ujian-ujian lain juga  memperlihatkan perbezaan ketara dengan plasebo.

Berdasarkan ujian ke atas peserta  yang mengambil  320mg ekstrak saw palmetto  sehari, perubahan yang ketara boleh dilihat berbanding plasebo. Dengan ini pengambilan SP ini didapati bermanfaat dalam membantu masalah berkaitaan pembesaran kelenjar prostat. Pengambilannya dianggap sesuai memandangkan ia lebih mesra pengguna dan kurang memberi kesan sampingan seperti sakit kepala.
dalam ujian lain perubahan positif juga dicatatkan selepas pengambilanm selama 90 hari. Ada yang mencatatkan  perubahan positif  sebelum tempoh 2 bulan dan ia dianggap berkesan  dalam meringankan simptom-simptom akibat pembesaran kelenjar prostat. keran keupayaan inilah  saw palmetto digunakan sebagai antara cadangan utama  untuk memperbaiki kesihatan prostat di kalangan ahli urologi   german dan Australia. dalam formulasi terkini untuk kesihatan prostat , SP banyak digabungkan dengan pumpkin seed atau biji labu untuk kesan sinergistik.

Pembesaran kelenjar prostat bukanlah masalah luar biasa di kalangan lelaki dan risikonya bertambah apabila  usia meningkat. Simptom-simptomnya mungkin berbeza  dan pelbagai antara individu, namun simptom umum termasuklah aliran kencing yang lemah, kerapkali merasa desakan untuk kencing , lebih susah untuk memulakan atau menghentikan kencing, air kencing boleh menitis dan beberapa lagi.
Masalah berkaitan kencing tak lawas ini lebih biasa dialami dikalangan lelaki berusia. namun begitu, masalah ini boleh menjurus kepada masalah lain seperti jangkitan buah pinggang serta jangkitan pada pundi dan acute urinary retention (pundi kencing tidak dapat menyingkirkan urin) .





whatsapp 0107158422

No comments:

Post a Comment