Tuesday 8 April 2014

BELANJA 200 ANDA AKAN DAPAT BALIK 200.. BESTT KANN..

SHOPPING DENGAN BIJAK



PRODUCER VS CONSUMER. Saya didatangi seorang rakan yang memperkenalkan konsep ni. Dah la dia approached masa dalam kursus. Sabo jela.. Dia jual produk Amway. Point yang dia beritahu, setiap bulan kita beli banyak jenis barang untuk kegunaan seharian cam shampoo, ubat gigi, supplement, etc. Tapi kita hanya ada satu pendapatan saja yang digukan untuk beli banyak2 barang. Jadi duit sentiasa keluar tanpa ada pengaliran masuk. Itulah yang terjadi pada CONSUMER. Berbanding PRODUSER yang duit sentiasa masuk. Jadi apa yang perlu kita buat adalah kita perlu jadi PROSUMER (PRODUSER+CONSUMER). Dalam pada kita beli barang2 keperluan, kita seharusnya dapat balik pulangan untuk diri kita. Caranya, dia ajak saya join Amway. Bila beli barang2 Amway, sebagai ahli akan dapat 1-diskaun, 2-point ganjaran, 3-cash rebate berapa % ntah sebulan. Saya sebenarnya tak minat nak dengar. Jadi saya buat endah tak endah saja.

Apa jawapan saya?? “Tapi barang2 Amway mahal....”. Betul. Tapi bila kira apa yang akan dapat balik, tak dikira mahal la. Daripada beli barang2 luar yang tak akan dapat apa2 balik. Itu apa yang kawan saya jawab. Tapi bagi saya tetap mahal tapi ia sangat menjimatkan kerana contohnyer satu Dish Dorp (pencuci pinggan) ia adalah pekatan, bila nak menggunakan ia kena buat pencairan 3/4 botol air  +  atau tuang 1/4 adalah pekatan dish drop, kemudian bila nak basuh pinggan ia dicairkan lagi.  kemudian dish drop ni boleh cuci sayur, lagi2 klu sayur tu dah layu,, rendam lebih kurang 5 minit sayur tu akan segar semula.. dan boleh cuci ikan, kalu ikan yang jenis bau hanyir2 tu..  klu sink kita bau busuk tuang je dish drop ni , boleh menghilangkan baunye.. wahhh memang fantastik produk dish drop dpd amway nii.. banyak kegunaanyer walaupun mahal.

disamping membeli dari pasaraya AMWAY  kita boleh dapat bonos, lebih baik lagi bila kita menggunakan kredit kad.  

Nak tau cara saya???? Saya gunakan Maybankard 2 Gold Card (Maybankard 2 Master Card & Maybankard 2 American Express)


Macam pelik kan bunyinya? Berbelanja dengan bijak menggunakan kad kredit??? Orang selalu pikir, bila guna kad kredit hutang akan bertambah disebabkan interest yang perlu dibayar setiap bulan.

Saya akan highlight beberapa keuntungan menggunakan kad kredit ni.

1REWARD POINTS (5XTreatPoints - American Express & 2xTreatPoints - Master Card)
Apa yang saya boleh buat dengan kumpul points? Macam2. Paling saya suka ialah redeem shopping baucer. Ada macam2 baucer like Tesco/ Giant/ Jusco/ KFC/ Poh Kong. Contoh untuk 21000 points saya boleh redeem baucer Jusco rm100. Dengan baucar tu saya dapat SHOPPING!!! baju di Jusco. Hehe.

2. 5% weekend cash back bila guna American Express. Maksimum rm50 sebulan/ customer)
Bila kira balik, saya boleh belanja rm1000 sebulan untuk dapat maksimum rebate rm50 sebulan. Mungkin ada orang cakap, “ala... rm50 je”.  rm50 pun duit apa. Untuk orang kaya kot2 kau orang dah terlebih kaya, pandang duit rm50 macam rm1 kot. Pada saya, rm50 masih sangat2 berharga. Boleh beli 2kg susu Irfan yang tahan selama seminggu setengah. Kalau sapa tak nak, bagi la saya. Hehe.

Lagi satu, dengan kad kredit ni, tak kira saya beli barang jenama apa sekalipun, dari barang penjagaan harian, barangan dapur, minyak kereta, atau bayar bil astro/ celcom/ etc sekalipun, saya boleh kumpul points dan dapat cash rebate. Lagi2 bila isi minyak kereta yang semua orang tau harga minyak kan mahal. Saya bagi contoh: sekali isi paling kurang pun rm50, boleh dapat points 250 dan rm2.50 rebate sebab isi minyak kat shell boleh guna American Express. Jangan lupa isi minyak on weekend saja untuk dapat cash rebate 5%. Bodoh2  points 250 boleh redeem ice cream kat Baskin Robbins tau. Tapi watpe redeem baucar ice cream. Kumpul dulu banyak2. Sabar2. Kumpul2 punya points, saya sekarang tunggu nak ambil Sony/ PHILIPS DVD Player je. Suke2.



Tapi perlu diingat, hanya orang yang betul2 BERDISIPLIN saja saya sarankan untuk guna kad kredit. Contoh lepas shopping weekend, on that following week saya akan terus bayar amount yang dah guna. Kalau simpan sampai hujung bulan nnt tiba2 dah banyak dan rasa duit mendadak je susut. Bila bayar sikit2 ni kita akan selalu beringat bila berbelanja sebab kita tahu baki duit semasa dalam bank. Paling bahaya kalau tiba2 penggunaan kad kreditdah lebih dari duit dalam bank. Tak pasal2 kena bayar interet 8.88% sebulan. Setakat ni belum sekali pun saya kena bayar interest kat bank. ALHAMDULILLAH. Ha, lagi satu. Kad kredit ni xde annual fee. Hihi.

Sape rasa saya bijak dan siapa nak ikut SHOPPING DENGAN BIJAK macam saya. Jom2. Tapi pastikan anda betul2 bersedia iaitu BERDISIPLIN untuk guna kad kredit. Jangan nanti bila dah dibebani hutang kad kredit, nak salahkan saya pula. Hehe. Benefit2 lain boleh baca kat sini ye. Jom SHOPPING DENGAN BIJAK!

Pastu yang best, kita ajak sedara mara kita buat cara yang sama macamana kita buat,  seminggu kita ajak sorang untuk jadi ahli dan guna barang dalam jumlah yang paling sedikit la kita anggarkan dalam RM200 jee,, dalam tempoh 8 minggu kalu sorang ajak sorang kita telah membina dan menjadi tauke amway tanpa membuka sebarang kedai dan menyimpan sebarang stokis yang banyak.. nak tau pendapatannyer berapa kalu kita ajak atau share guna barang amway kita boleh mencecah mendapat pendapatan RM8,000.00 sebulan.. 

Ingin maklumat lanjut mcamana kita nak jadi dan dapat pendapatan pasif,, apa lagi whatsapp la saya..

WHATSAPP.. 010 715 8422..

No comments:

Post a Comment